شستشوی داخل سیلندر ماشین

شستشوی داخل سیلندر ماشین، یکی از مواردی است که نیاز است هر چند وقت یکبار به طور منظم انجام شود. سرسیلندر بخش قابل توجهی از موتور خودروی شما را تشکیل می دهد و نقش مهمی در فرآیند احتراق داخلی دارد. سرسیلندر برای کنترل ورودی هوا و سوخت و همچنین دفع گازهای خروجی عمل می کند. در حالی که سر سیلندر از اجزای کوچک متعددی تشکیل شده است، تمیز کردن سر یک کار نسبتاً ساده است. فقط مطمئن شوید که کاملاً جدا شده است و مراقب باشید که در طول فرآیند تمیز کردن به سطح سرسیلندر آسیبی وارد نشود.

مشاهده لیست انواع محصولات و استعلام موتورشوی 

آماده شدن برای تمیز کردن سر سیلندر

وسایل لازم را جمع آوری کنید. قبل از شروع، باید ابزار و تجهیزات لازم برای تمیز کردن صحیح سرسیلندر خود را جمع آوری کنید. بسیاری از چیزهایی که نیاز دارید را می‌توانید در اطراف خانه پیدا کنید، اگرچه باید از قطعات شیمیایی یا تمیزکننده ترمز نیز استفاده کنید که می‌توانید از فروشگاه قطعات خودرو محلی خود خریداری کنید. همچنین برای خیس کردن سرها به آب گرم نیاز دارید. قبل از شروع، لوازم زیر را جمع آوری کنید:

  • ترمز یا پاک کننده قطعات
  • هوای کنسرو شده یا دسترسی به کمپرسور هوا
  • دو وان یا سطل بزرگ
  • حوله یا دستمال کاغذی
  • خراش پلاستیکی

اطمینان حاصل کنید که سر کاملاً جدا شده است. هنگامی که به طور کامل مونتاژ می شوند، سرسیلندرها حاوی قطعات کوچک متعددی هستند که قبل از شروع فرآیند تمیز کردن باید جدا شوند. اکثر سرسیلندرها دارای یک یا دو میل بادامک، سوپاپ های ورودی و خروجی با سخت افزار پشتیبان و احتمالاً برخی از اجزای احتراق مانند شمع ها یا کویل های احتراق هستند. تمامی این قطعات باید در حین تمیز کردن سرسیلندر جدا شده و با خیال راحت نگهداری شوند.

  • هنگام برداشتن درپوش سوپاپ بالای سرسیلندر مراقب باشید تا از تاب برداشتن آن جلوگیری کنید. ابتدا تمام پیچ ها را باز کنید، سپس به باز کردن آنها ادامه دهید.
  • مراقب باشید هیچ یک از قطعات کوچکی که برداشته اید از دست ندهید.
  • ممکن است لازم باشد برخی از اجزای سرسیلندر با استفاده از دستگاه پرس از سر سیلندر خارج شوند. اگر به یکی از آنها دسترسی ندارید، ممکن است لازم باشد از یک ماشین‌فروشی کمک بگیرید.

وسایل ایمنی مناسب را بپوشید. فرآیند تمیز کردن سر سیلندر شامل استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی است که خطر جدی برای چشم شما هستند و ممکن است به دلیل تماس طولانی مدت پوست شما را تحریک کنند. به منظور محافظت از خود، هنگام تمیز کردن سرسیلندر، همیشه از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید.

  • هنگام کار با مواد شوینده شیمیایی باید همیشه از محافظ چشم مانند عینک ایمنی یا عینک استفاده کرد.
  • دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی از دست های شما در برابر تحریک ترمز یا پاک کننده قطعات محافظت می کند. اگر از پاک کننده قطعات بدون اسپری استفاده می کنید که وان را با آن پر می کنید، ممکن است بخواهید در صورت امکان از دستکش هایی استفاده کنید که تا آرنج شما امتداد دارند.

تعیین کنید که سرها از چه نوع ماده ای ساخته شده اند. اکثر سرسیلندرها از آهن یا آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند. هر ماده مزایا و معایب خود را از نظر عملکرد و طول عمر وسیله نقلیه شما دارد، اما مهمتر از آن، آلومینیوم فلز نرم تری است و ممکن است در فرآیند تمیز کردن بیشتر مستعد آسیب باشد. برای تعیین اینکه سرسیلندر شما از چه نوع فلزی ساخته شده است، دفترچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه خود را بررسی کنید یا از فاکتورهای زیر برای تصمیم گیری استفاده کنید:

  • سرهای آلومینیومی هم از نظر وزن و هم از نظر رنگ بسیار سبک تر از آهنی هستند. سرهای خاکستری روشن احتمالاً از آلومینیوم ساخته شده اند در حالی که رنگ های تیره تر ممکن است نشان دهنده آهن باشند.
  • آهن مستعد زنگ زدگی است، در حالی که آلومینیوم این گونه نیست. اگر روی سرها آثار زنگ زدگی سطحی وجود داشته باشد، از آهن ساخته شده اند.
  • آهنربا به سر سیلندر آلومینیومی نمی چسبد، اما به سرسیلندر آهنی می چسبد.

تمیز کردن سر سیلندر

برای جدا کردن مواد واشر سر از یک سوهان پلاستیکی استفاده کنید. احتمال زیادی وجود دارد که هنوز مقداری ماده واشر سر روی سر سیلندر شما باقی بماند. واشر سر یک مهر و موم بین سر و بلوک موتور ایجاد می کند (که گاهی اوقات به عنوان انتهای “بالا” و انتهای “پایین” نیز شناخته می شود). بقایای واشر را با استفاده از یک سوهان پلاستیکی خراش دهید. بسیار مراقب باشید که “سطح جفت شدن” سرسیلندر که در آن مواد واشر پیدا می شود خراشیده یا آسیب نبیند. هر گونه خراش یا آسیب می تواند باعث نشتی شود که پس از مونتاژ مجدد موتور منجر به خرابی واشر می شود.

  • از سوهان فلزی یا ابزاری که ممکن است به سطح جفت شدن سر سیلندر آسیب برساند، استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام مواد واشر قبلی را از سر جدا کرده اید تا در هنگام نصب مجدد آب بندی مناسبی داشته باشد.

سر سیلندر را در وان قرار دهید. با تمام شدن مواد واشر، سر سیلندر را در وان اول قرار دهید. اگر از پاک کننده قطعات مایع استفاده می کنید، پاک کننده قطعات را با سر سیلندر داخل وان بریزید تا بتوانید هنگام تمیز کردن از آن استفاده کنید. اگر از اسپری پاک کننده استفاده می کنید، نیازی به پر کردن وان نخواهید داشت.

  • هنگام حرکت دادن سرسیلندر به اطراف مراقب باشید. نازل‌ها و نازل‌های خط خلاء وجود دارند که احتمالاً سر سیلندر شما را بیرون می‌زنند و در صورت برخورد به دیوارها یا میزها آسیب می‌بینند.
  • بسته به موقعیت، ممکن است برای جابجایی سر سیلندرها به داخل و خارج وان ها به کمک نیاز داشته باشید، زیرا ممکن است نسبتاً سنگین باشند.

برای شروع شستشوی سر از پاک کننده قطعات و پارچه پارچه استفاده کنید. برای تمیز کردن هر قسمت از سر سیلندر که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، از یک پارچه و ماده تمیز کننده انتخابی خود استفاده کنید. پاک کننده را در قسمت هایی از سر سیلندر که نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید بریزید یا اسپری کنید. عامل تمیز کننده بیشتر رسوبات کربن و روغن سوخته را می شکند، اما ممکن است لازم باشد در برخی مناطق کمی تمیز کنید.

  • هنگام شستشو از مسواک فولادی یا هر چیز دیگری که می تواند به سطوح جفت کننده سرسیلندر آسیب برساند، استفاده نکنید.
  • وقت خود را صرف کنید تا مطمئن شوید که هر گوشه و شکاف سرسیلندر را تمیز می کنید.

وان دوم را با آب گرم پر کنید. بعد از اینکه سر سیلندر خود را تمیز کردید، وان دوم را با آب گرم پر کنید. اطمینان حاصل کنید که وان به اندازه ای بلند است که سر سیلندر کاملاً در آب غوطه ور شود، سپس آن را با آب به اندازه ای پر کنید که سر را کاملاً بپوشاند. ممکن است بخواهید مرحله زیر را در فضای باز یا در اتاقی با زهکشی انجام دهید.

  • اطمینان حاصل کنید که وان به اندازه کافی بزرگ است تا سر سیلندر به طور کامل در آب فرو برود.
  • هنگام پر کردن وان از آب گرم تا داغ استفاده کنید.

سر سیلندر را در آب فرو کنید. سر سیلندر را به آرامی در وان پر از آب قرار دهید. آب در قسمت هایی از سر سیلندر که با پارچه خود نمی توانستید به آن دسترسی پیدا کنید راه خود را باز می کند و همچنین به حذف ماده تمیز کننده ای که در مرحله قبل استفاده کرده اید کمک می کند. سرهای آلومینیومی ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پاک کننده های سوزاننده آسیب ببینند، بنابراین شستشوی آنها ضروری است.

  • اجازه دهید سر برای چند دقیقه در آب بماند.
  • اگر سر کاملاً در آب فرو نرفت، آب گرم اضافه کنید تا زمانی که کاملاً فرو برود.

سر را بردارید و از یک پارچه برای پاک کردن آن استفاده کنید. پس از چند دقیقه صبر کردن، سر را با احتیاط از وان آب بیرون بیاورید و آن را روی یک پیشخوان ثابت قرار دهید. از یک پارچه تمیز استفاده کنید تا سر سیلندر را پاک کنید و تا حد امکان آب از آن خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که هر آب راکدی را که ممکن است در گوشه ها و سوراخ های سر جمع شود، پاک کنید.

  • شما نمی توانید سر سیلندر را با پارچه کاملاً خشک کنید، اما حذف اکثر آب به خشک شدن سریعتر آن کمک می کند.
  • از پارچه ای که یک ماده تمیز کننده روی آن است استفاده مجدد نکنید. مطمئن شوید که یک پارچه جدید و تمیز است.

برای تمیز کردن سر از اسپری شوینده استفاده کنید. اگر به یک دستگاه شستشوی اسپری، که نوع خاصی از تجهیزات طراحی شده برای تمیز کردن قطعات خودرو است، دسترسی دارید، می توانید کار موثرتری برای تمیز کردن نواحی بیرونی و بیرونی داخلی سرسیلندر انجام دهید. مانند تمیز کردن با دست، واشرهای اسپری در تمیز کردن سطوح داخلی که دسترسی به آنها سخت است عملکرد ضعیفی دارند، اما می توانند به طور چشمگیری کار لازم برای تمیز کردن بقیه سرسیلندر را کاهش دهند.

  • واشرهای اسپری در بسیاری از گاراژها و ماشین آلات حرفه ای رایج است.
  • اسپری شوی های کوچکتر را می توان در فروشگاه های قطعات خودرو خریداری کرد، اگرچه اگر قصد تمیز کردن قطعات دیگر را ندارید، ممکن است هزینه آن بسیار بالا باشد.

سر سیلندر را «مخزن داغ» بگذارید. تانک های داغ نوع دیگری از تجهیزات تخصصی هستند که برای تمیز کردن کامل قطعات خودرو استفاده می شوند. این مخازن با مواد پاک کننده سوز آور پر شده است که می تواند به تمام سطوح داخلی و خارجی سرسیلندر برسد. این مخازن به کار کمتری نسبت به سایر گزینه های تمیز کردن نیاز دارند، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که قطعه را در مخزن قرار دهید و آن را روشن کنید.

  • مخازن داغ معمولا در ماشین آلات حرفه ای یافت می شوند.
  • ممکن است پس از تمیز کردن خود سر سیلندر خود را گرم نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که سر سیلندر تا حد امکان تمیز است.

خشک کردن و نگهداری سرسیلندر

از هوای فشرده برای بیرون آوردن آب از مکان های صعب العبور استفاده کنید. بعد از اینکه سطوح خارجی سرسیلندر را با پارچه خشک کردید، از یک قوطی هوای فشرده یا یک کمپرسور هوا برای اسپری کردن تمام تونل ها و دهانه های باریک سرسیلندر استفاده کنید. این کار باعث خشک شدن سر و همچنین از بین بردن هر گونه گرد و غبار یا سایر مواد زائد که ممکن است در طول فرآیند تمیز کردن در سر افتاده باشد، می‌شود.

  • هوا را به هر دهانه ای که می توانید در سرسیلندر پیدا کنید اسپری کنید تا مطمئن شوید که هیچ رطوبت یا زباله در هیچ کجای سر وجود ندارد.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه زباله ای در سر سیلندر وجود ندارد. حتی مقادیر کمی زباله پس از نصب می تواند به سر سیلندر آسیب جدی وارد کند.

اجازه دهید سر کاملا خشک شود. سرسیلندر را روی پیشخوان بگذارید تا کاملا خشک شود. حوله های کاغذی را بالای سر قرار دهید تا مطمئن شوید که گرد و غبار به داخل سر تازه تمیز و عاری از زباله نمی نشیند.

  • سر را در حالت خیس نگهداری نکنید. مخصوصاً سرهای آهنی اگر خیس نگهداری شوند اکسید می شوند و زنگ می زنند.

سر را از نظر نقص یا آسیب بررسی کنید. قبل از مونتاژ مجدد یا نگهداری سرسیلندر تمیز خود، آن را برای هر گونه آسیبی که ممکن است در نتیجه فرآیند تمیز کردن ایجاد شده باشد یا قبلاً رخ داده است، بررسی کنید. هر گونه ترک در سر، توانایی عملکرد آن را به خطر می اندازد و لکه، خراش یا خراش روی سطح جفت (پایین سر سیلندر) باعث خرابی واشر سر می شود. اگر متوجه چنین آسیبی شدید، ممکن است بتوانید سرسیلندر را در ماشین‌فروشی تعمیر کنید، اما احتمالاً نیاز به خرید سرسیلندر جدید خواهید داشت.

  • اگر در حین بازرسی متوجه شدید سرسیلندر در برخی نقاط هنوز کثیف است، دوباره فرآیند تمیز کردن را شروع کنید.
  • به یاد داشته باشید که ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است. مونتاژ مجدد و نصب سرسیلندر به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان نیاز دارد. اگر نگران این هستید که هد آسیب دیده باشد، آن را توسط یک ماشین‌فروشی محلی بررسی کنید.

روغن و کیسه سر برای نگهداری. اگر قصد دارید سر سیلندر خود را برای مدتی قبل از مونتاژ مجدد نگهداری کنید، باید اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از آن در برابر مواد زائد و اکسیداسیون در حین نگهداری انجام دهید. قبل از قرار دادن آن در یک کیسه پلاستیکی سنگین، سر را به آرامی با WD40 اسپری کنید.

  • کیسه پلاستیکی را با بستن یا منگنه بستن آن را ببندید تا مطمئن شوید کثیفی به طور تصادفی در آن فرو نمی‌رود.
  • اطمینان حاصل کنید که سر سیلندر را در مکانی امن قرار دهید که آسیب نبیند.
نتیجه گیری

مراحل شستشوی داخل سیلندر ماشین را به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. در انتها از منتظر نظرات، پیشنهادات و سوالات شما عزیزان درباره این موضوه بسیار مهم هستیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید TwitterFacebookWhatsappTelegramLinkedInPin It

دیدگاهتان را بنویسید

×

سلام!

ارتباط با بخش پشتیبانی آنلاین فیدار کلین

×