در این مقاله قصد داریم در مورد علت لجن شدن روغن موتور چیست با شما عزیزان صحبت کنیم. در عملکرد بهینهٔ موتورهای احتراق داخلی، روغن موتور نقش کلیدی و اساسی در روانکاری قطعات متحرک، دفع حرارت و جلوگیری از سایش دارد. اما تحت شرایط مختلف، ترکیبات سوختهٔ روغن و ناخالصی ها در کنار رطوبت و آب حاصل از احتراق ناقص، می توانند لایه ای چسبنده و قهوهای رنگ را درون محفظه کارتر و مجاری روغن تشکیل دهند. این لایهٔ چسبنده که به آن “لجن روغن” گفته می شود، مانع جریان آزاد روغن و کاهش کیفیت روانکاری می شود.
نکته تخصصی: تحقیقات انجمن مهندسان خودرو (SAE) نشان می دهد که تجمع لجن روغن با هر ۱۰ هزار کیلومتر تا ۲ درصد کارایی موتور را کاهش می دهد.
مشاهده لیست انواع محصولات و استعلام قیمت انواع موتور شوی
دلایل لجن شدن روغن موتور
در ادامه به بررسی دلایل لجن شدن روغن موتور میپردازیم:
کیفیت نامناسب روغن
استفاده از روغن موتور تقلبی یا با استاندارد پایین مهم ترین عامل در لجن گرفتن روغن است. روغن های نامرغوب فاقد افزودنی های پاککننده (Detergent) و ضد سایش (Dispersant) هستند و نمی توانند ذرات ریز کربنی را معلق نگه دارند. نتیجه، ته نشین شدن این ذرات و تشکیل لجن در کف کارتر می گردد.
تعویض دیرهنگام روغن و فیلتر
هر روغن موتور پس از چند هزار کیلومتر کارکرد، خواص خود را از دست می دهد. ادامهٔ استفاده از روغن فرسوده و فیلتر کار کرده باعث تجمع خاک، فلزات فرسوده و ترکیبات شیمیایی در روغن می شود. تأخیر در تعویض روغن موتور بهسرعت منجر به لجن گرفتن در بخش های پایینی موتور می گردد.
رانندگی در مسیرهای کوتاه و شهری
رانندگی های مکرر در شهر و مسیرهای کمتر از ۵ کیلومتر باعث می شود روغن موتور به دمای ایده آل (حدود ۸۵–۹۰ درجهٔ سانتیگراد) نرسد. این دمای پایین مانع از تبخیر آب و گازهای حاصل از احتراق ناقص می شود و رطوبت در روغن باقی می ماند که عامل اصلی لجن شدن است.
خرابی سیستم PCV
سیستم PCV (Positive Crankcase Ventilation) وظیفه دارد گازهای ناشی از احتراق (Blow-by) را از کارتر خارج و به ورودی هوا بازگرداند. خرابی یا گرفتگی این سیستم موجب افزایش فشار و ورود رطوبت و روغن به نقاط نامناسب موتور می شود که میزان لجن را بیشتر میکند.
نفوذ آب یا مایع خنککننده به روغن
نشتی واشر سرسیلندر یا ترک در بدنه بلوک موتور می تواند آب رادیاتور یا خنک کننده را به روغن موتور نفوذ دهد. آب با روغن ترکیب شده و زمینهٔ مناسبی برای واکنش های شیمیایی و تشکیل لجن فراهم می کند.
نشانه ها و علائم لجن شدن روغن موتور عبارتند از:
- با باز کردن درپوش روغن و مشاهدهٔ رنگ قهوه ای یا مشکی غلیظ همراه با ذرات چسبنده، می توانید از لجن شدن روغن موتور مطمئن شوید.
- انباشت لجن در مجاری روغن رسانی سبب افت فشار روغن شده و چراغ هشدار (Oil Pressure) ممکن است روشن شود.
- کاهش کیفیت روانکاری به شنیدن صدای سایش و تق تق در دور موتور بالا منجر می شود.
- روغن لجن آلود قدرت خنککنندگی پایین تری دارد و دمای موتور افزایش می یابد.
- موتور در پاسخ به پدال گاز تأخیر نشان می دهد و مصرف سوخت افزایش می یابد.
مشاهده لیست انواع محصولات و استعلام قیمت انواع شامپو کارواش نانو
راهکارهای رفع و پاک سازی لجن روغن
روش شیمیایی
مراحل: افزودن محلول جرمگیر به روغن قبل از تعویض
محصولات توصیهشده:
Fidar Clean Engine Flush
Liqui Moly Pro-Line Carbon Clean
بخار خشک
مراحل: تزریق بخار داغ با فشار به مجاری سوپاپ و انژکتور
مزایا: عمق نفوذ بالا و بدون نیاز به بازکردن سرسیلندر
مکانیکی (بازکردن قطعات)
مراحل: باز کردن سرسیلندر و پاکسازی دستی با ابزار پرداخت
مناسب برای: موتورهای با کارکرد بسیار بالا یا مشکلات شدید
نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی علل لجن شدن روغن موتور پرداختیم و مواردی را خدمت شما عزیزان مطرح کردیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، در بخش دیدگاه های این مقاله حتماً مطرح فرمایید تا به شما عزیزان پاسخ دهیم.